بلاگ

کابل افشان چیست؟

کابل افشان چیست و چه تفاوتی با مفتول دارد؟

کابل یکی از اتصالات اساسی است که باعث راه‌اندازی سیستم‌های مختلف می‌شود. در زندگی روزمره ما با انواع کابل که هر کدام دارای کاربردهای صنعتی متفاوتی نیز هستند، سر و کار داریم. کابل افشان و کابل مفتولی از مهم‌ترین و کاربردیترین کابل‌هادر بخش‌های مختلف صنعتی هستند. هر کدام از این کابل‌‌ها باید به درستی به کار گرفته شوند تا با حداقل مصرف انرژی بالاترین کارایی را داشته باشند. اما کابل افشان چیست و چه تفاوت‌هایی با کابل مفتولی دارد؟

در این مقاله سعی شده تا به این دو کابل اساسی صنعتی و تفاوت‌های آن‌ها بیشتر پرداخته شود. پس اگر در این مورد بیشتر می‌خواهید بدانید با ادامه مقاله زیر همراه باشید.

کابل افشان چیست؟

قبل از بیان تفاوت کابل افشان و مفتولی شما باید درباره هرکدام از آن‌ها و ویژگی‌هایشان بیشتر بدانید. کابل افشان بسیار انعطاف‌پذیر و نرم است، به همین دلیل گاهی به آن کابل نرم نیز اطلاق می‌شود. انعطاف‌پذیری کابل باعث شده تا بتوان آن را به‌راحتی خم کرد و در قسمت‌های مختلف با دسترسی کم و فواصل کوتاه از آن استفاده نمود. مانند دیگر کابل‌های برق، این کابل نیز دارای یک رسانا و عایق است. این کابل انعطاف‌پذیر از دو یا چند سیم تک‌رشته افشان ساخته شده است. PVC ( پی وی سی) از نوع پلیمر PVC/D  در کابل‌های سبک آمیزه به عنوان عایق استفاده می‌شود. PVC ( پی وی سی) از نوع پلیمر  PVC/A  نیز برای کابل‌های افشان قدرت به عنوان عایق مقاوم به کار می‌رود.

رساناهایی که در این نوع کابل به کار گرفته می‌شوند باید از جنس مس آنیل شده یا اندود باشند. همچنین قطر مفتول‌های هر رسانا باید استاندارد و یکسان باشد. مقاومت رسانا در ۲۲ درجه سانتی‌گراد نباید از حداکثر مقدار تعیین شده بالاتر برود.

انواع کابل افشان چیست؟

کابل افشان به روش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود. گاهی کابل را بر اساس میزان انعطاف‌پذیری به کابل سبک، کابل قدرت و کابل آلومینیومی تقسیم می‌کنند. گاهی نیز این تقسیم‌بندی بر اساس ولتاژ کابل‌ها است که در این صورت کابل به انواع ۳۰۰ تا ۵۰۰ تقسیم‌‌بندی می‌شود، اما به صورت کلی کابل افشان به دو دسته تخت و گرد تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربرد‌های مختلف و منحصربه‌فردی دارند.

بخوانید:  علائم مشخصه کابل ها

 

کاربردهای کابل افشان

کابل افشان را می‌توان در داخل انواع لوله مانند لوله خرطومی، زیر یا روی سازه‌های گچی به کار برد. کاربرد‌های کابل افشان به صورت کلی به شرح زیر است:

  • برای ایجاد اتصالات در لوازم برقی از این کابل استفاده می‌شود.
  • برای ایجاد اتصال لوازم منزل و ماشین‌آلاتی که به طور ثابت کابل به دوشاخه آن‌ها متصل می‌شود.
  • از این کابل برای پمپ شناور چاه‌های عمیق استفاده می‌شود. در واقع بهترین انتخاب برای پمپ‌های آب کابل‌‌های افشان هستند.
  • این یک کابل پرکاربرد برای سیم کشی ساختمان‌ها محسوب می‌شود.
  • این کار در نیروگاه‌ها مراکز توزیع و مصرف بسیار پرکاربرد است.
  • با استفاده از این کابل می‌توان انرژی فضاهای باز ساختمانی را نیز تأمین کرد.

در کل به دلیل انعطاف‌پذیری و اتصالات متحرک این کابل یک گزینه عالی برای تأسیسات صنعتی و ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. از این کابل نمی‌توان در طراحی و ساخت موتور استفاده کرد، زیرا مجزا بودن عایق آن‌هاباعث افزایش حجم موتور می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *